Broken link building lépésről lépésre

Keresőoptimalizálás -SEO Keresőoptimalizálás -SEO

Broken link building lépésről lépésre

Az online jelenlét és keresőoptimalizálás (SEO) világában a linképítés egy kiemelten fontos stratégia. Azonban a linképítés klasszikus módszerei mellett ma már léteznek kifinomultabb, etikusabb és eredményesebb technikák is – ezek közé tartozik a broken link building, vagyis a hibás linkekre alapuló linképítés. Ebben a cikkben részletesen fogjuk bemutatni, hogyan működik ez a módszer, mik az egyes lépések, és hogyan válhat bárki sikeressé ebben a folyamatban. A kezdőktől a haladókig mindenki talál majd hasznos tanácsokat, gyakorlati példákat és konkrét útmutatásokat.

Az első szakaszban megvizsgáljuk, hogy mi is az a broken link building, miért érdemes alkalmazni, és milyen előnyökkel járhat más linképítési módszerekhez képest. Ezután lépésről lépésre végigmegyünk a folyamaton: megtanuljuk, hogyan találjuk meg a hibás linkeket, hogyan készítsünk releváns és értékes tartalmat a pótlásukra, és miként vegyük fel hatékonyan a kapcsolatot a weboldal tulajdonosával. Bemutatjuk, hogy miként érdemes nyomon követni a folyamat eredményeit, hogyan lehet optimalizálni a kampányokat, és miben segíthet ez a technika rövid és hosszú távon.

Különösen azoknak ajánljuk ezt az útmutatót, akik szeretnének természetes, értékes linkeket szerezni, miközben segítenek más weboldalak hibáinak korrigálásában is. A módszer win-win helyzetet teremt: a webmester javít egy problémát az oldalán, a linképítő pedig értékes hivatkozást kap. A cikk során konkrét példákkal, eszközökkel és javaslatokkal dolgozunk, hogy mindenki számára könnyen követhető legyen a folyamat.

A cikk végén egy átfogó GYIK (gyakran ismételt kérdések) szekcióval segítünk eloszlatni a leggyakoribb kételyeket és félreértéseket. Reméljük, hogy mire elolvasod ezt az útmutatót, magabiztosan és sikeresen tudod alkalmazni a broken link building módszerét a saját weboldalad, vállalkozásod vagy ügyfeleid oldalán. Készen állsz? Akkor vágjunk bele a részletekbe, és ismerjük meg közelebbről ezt a hatékony linképítési technikát!


Mi az a broken link building és miért fontos?

A broken link building (magyarul: hibás linkekre alapuló linképítés) egy keresőoptimalizálási (SEO) stratégia, amely során hibás vagy már nem működő (404-es) hivatkozásokat keresünk külső weboldalakon. Ezeket a hibás linkeket felhasználva ajánljuk saját – témában releváns – tartalmainkat a weboldal tulajdonosainak, hogy cseréljék le a rossz linket a mi, élő és hasznos oldalunkra. Ez a módszer egyszerre segít a keresőoptimalizálásban és a webes ökoszisztéma minőségének javításában is.

A broken link building azért különleges, mert mindkét fél számára előnyös: a weboldal tulajdonosa egy hibától szabadul meg oldalán, ezzel fejleszti a felhasználói élményt és akár a SEO-t is, mi pedig minőségi, természetes hivatkozást kapunk. Ez a módszer különösen értékes lehet olyan területeken, ahol nehéz releváns, erős linkeket szerezni hagyományos linképítési módszerekkel. Emellett a Google algoritmusai is előnyben részesítik azokat az oldalakat, amelyek természetes módon, más weboldalak javításán keresztül szereznek linkeket.

A broken link building előnyei között megemlíthetjük, hogy a folyamat során elkerülhetjük a kéretlen, spam jellegű megkereséseket, hiszen tényleges értéket ajánlunk fel: egy hibás oldalt javítunk ki. Ez a stratégia különösen jól működik az angol nyelvű, nagyobb volumenű weboldalak esetében, de magyar nyelvterületen is egyre népszerűbb. A hazai piacon talán még könnyebb is lehet eredményt elérni, hiszen kevesebben alkalmazzák ezt a módszert.

A módszer tehát nemcsak a linképítésről szól, hanem egyfajta digitális közösségi szolgálatról is: hozzájárulunk a világháló minőségének növeléséhez. Az ilyen etikus, értékteremtő hozzáállás hosszú távon is megtérül, hiszen a jó kapcsolatok és a webes hírnév építése legalább olyan fontos, mint a technikai SEO eredmények.

Előnyök és hátrányok táblázata

ElőnyökHátrányok
Természetes, értékes linkekIdőigényes folyamat
Win-win helyzet (mindenkinek jó)Nehéz jó minőségű hibás linkeket találni
Javítja a webes ökoszisztémátTartalomgyártást igényelhet
Segít kapcsolatokat építeniElutasítás is előfordulhat
Növeli a SEO értéket (PageRank)Nem minden témában hatékony

Hogyan találjuk meg a hibás linkeket?

A broken link building első és egyik legfontosabb lépése a hibás linkek azonosítása. Ezek olyan külső oldalakra mutató hivatkozások, amelyek már nem léteznek (404-es hibát adnak), vagy tartalmuk elköltözött, megszűnt. Ezek megtalálásához több módszer és eszköz áll rendelkezésünkre, mind az ingyenes, mind a fizetős kategóriában.

Elsőként érdemes tisztázni, hogy a legsikeresebb broken link campagnek általában olyan oldalakra fókuszálnak, amelyek sok outbound (kifelé mutató) linkkel rendelkeznek az adott témában. Ezek lehetnek gyűjtőoldalak, blogok, tematikus portálok vagy akár Wikipedia-szerű hivatkozásgyűjtemények. Az ilyen oldalakat először témakör alapján érdemes összegyűjteni, majd elindítani a keresést a hibás linkek után.

A hibás linkek megtalálásához használhatunk eszközöket, például:

  • Ahrefs vagy SEMrush: Ezek a fizetős SEO eszközök lehetővé teszik, hogy megvizsgáljuk akár a konkurensek linkprofilját is, és rákeressünk a „broken outgoing links”-re. Beírjuk a kiválasztott oldal URL-jét, majd szűrjük a hibás 404-es kimenő linkeket.
  • Check My Links Chrome bővítmény: Ez egy egyszerű, ingyenes eszköz, amivel manuálisan is végig tudjuk futtatni az oldalakat, és azonnal színessel kiemeli a hibás linkeket.
  • Screaming Frog SEO Spider: Ezzel az asztali alkalmazással egész weboldalakat átnézhetünk, listázva az összes hibás hivatkozást.
  • Wayback Machine: Sokszor érdemes megnézni, hogy egy-egy hibás link valójában mit is tartalmazott korábban; erre a webarchívum nyújt megoldást.
  • Google keresés operátorral: Például: site:hu intitle:források vagy site:hu intitle:linkgyűjtemény – ezekkel könnyebben találhatunk releváns, linkeket tartalmazó oldalakat.

Fontos, hogy ne csak a mennyiségre, hanem a minőségre is törekedjünk. Egyetlen, nagy forgalmú, releváns oldalról szerzett link többet érhet, mint tíz kevésbé erős oldalról származó hivatkozás. Érdemes egy Excel-táblázatot vezetni, amelyben rögzítjük az összegyűjtött oldalakat, azok témáját, a hibás linkeket, és azt is, hogy milyen tartalommal tudnánk őket helyettesíteni.

Példa: Tegyük fel, hogy egészségügyi témában dolgozunk: találunk egy nagy “Hasznos egészségügyi oldalak” gyűjteményt, ahol egy link már 404-es hibát ad. Rákeresünk, korábban milyen oldalt linkelt, és ha mi tudunk hasonló vagy jobb tartalmat kínálni, máris kész az első potenciális broken link building lehetőségünk.


Releváns tartalom készítése pótlásra

Egy hibás link megtalálása önmagában kevés: a következő lépés, hogy olyan tartalmat készítsünk vagy ajánljunk, amely valóban pótolni tudja az eredeti oldalt. Ez kulcsfontosságú, hiszen a linkcserére csak akkor lesz nyitott a webmester, ha az általunk ajánlott oldal valóban minőségi, releváns és informatív.

Az első lépés az, hogy megpróbáljuk beazonosítani, mire mutatott az eredeti (elromlott) link. Ehhez használhatjuk a Wayback Machine-t, amely képes archív képeket, mentéseket visszaadni a régi oldalról. Ha megtaláljuk a tartalmat, érdemes legalább olyan részletes, naprakész, jogtisztán szerkesztett verziót készíteni belőle. Ha nem elérhető, akkor is próbáljunk az adott témában egy széleskörű, átfogó anyagot írni.

Fontos, hogy a tartalom ne csak másolat legyen, hanem valóban hozzáadott értéket képviseljen. Frissítsük az adatokat, egészítsük ki új példákkal vagy statisztikákkal, tegyük vizuálisan is vonzóvá (képekkel, grafikákkal), és ügyeljünk a keresőoptimalizálásra (címek, meta leírás, belső linkek). Ha lehetőségünk van rá, akár interaktív elemeket is beépíthetünk.

Konkrét példát is nézzünk: Tegyük fel, hogy egy technológiai blog egy 5 évvel ezelőtti „Ingyenes vírusirtók összehasonlítása” oldalra linkelt, ami már nem létezik. Elkészíthetjük a 2024-es verziót, feltüntetve a legfrissebb adatokat, új vírusirtó szoftvereket, árazást, előnyöket-hátrányokat, letöltési linkeket. Így máris van egy olyan anyagunk, amelyet jó szívvel ajánlhatunk a blog szerkesztőjének.

Tippek releváns tartalom készítéséhez:

  1. Legyen egyedi: Ne egyszerűen másoljunk, hanem tegyük értékesebbé a tartalmat.
  2. Legyen naprakész: Az elavult anyagokat aktualizáljuk, friss információkkal lássuk el.
  3. Legyen SEO-barát: Használjunk kulcsszavakat, keresőoptimalizált címeket, meta leírásokat.
  4. Legyen vizuálisan meggyőző: Használjunk képeket, infografikákat, táblázatokat, hogy jobban átlátható legyen az információ.
  5. Legyen könnyen megosztható: Tegyük lehetővé a megosztást, hivatkozást.

Ha mindezt betartjuk, a weboldal tulajdonosa számára is sokkal vonzóbb lesz a linkcsere lehetősége. Ne feledjük: minél relevánsabb, értékesebb a tartalom, annál nagyobb az esélyünk a sikerre!


Hatékony kapcsolatfelvétel a weboldal tulajdonosával

Miután megtaláltuk a hibás linket és elkészítettük a releváns pótló tartalmat, eljön a kapcsolatfelvétel ideje. Ez a broken link building egyik legfontosabb szakasza, amin akár az egész stratégia sikere vagy kudarca múlhat. A cél, hogy udvariasan, lényegretörően, ugyanakkor személyre szabottan kommunikáljunk a weboldal tulajdonosával vagy szerkesztőjével.

Első lépésként keressük meg az elérhetőségeket. Ezek jellemzően az oldal „Kapcsolat” menüpontjában, impresszumban vagy footer-ben találhatók, de használhatjuk a Hunter.io vagy Voila Norbert szolgáltatást is email cím kereséshez. Amennyiben sehol nem találunk email címet, érdemes lehet közösségi médián (LinkedIn, Facebook, Twitter) keresztül is próbálkozni.

A kapcsolatfelvételi email tartalma legyen rövid, lényegretörő, barátságos, és mindenképpen emeljük ki, hogy segíteni szeretnénk egy hibás link javításában. Mutassuk meg, hogy tényleg megnéztük az oldalt, és pontosan melyik linken találtuk a hibát. Csak ezután javasoljuk az általunk készített alternatív tartalmat, amely releváns és valóban értékes a weboldal olvasói számára is.

Példa kapcsolatfelvételi emailre:

Szia [Név]!

Az oldaladon böngészve észrevettem, hogy a “Hasznos egészségügyi források” cikkben van egy nem működő link (www.regi-egeszseg.hu/megszunt-oldal).

Épp most készítettünk egy átfogó, naprakész oldalt ugyanebben a témában, amely szerintem hasznos lehet az olvasóidnak is: [sajatoldal.hu/egeszseg].

Szeretném, ha lecserélnéd a hibás linket erre, hogy az oldalad továbbra is jól szolgálja a látogatókat.

Köszönöm előre is a visszajelzést!

Üdv,
[Neved]

Fontos, hogy ne legyünk tolakodóak: ha nem kapunk választ, próbálkozhatunk újra, de csak egy-két emlékeztető levéllel. Ha így sem érkezik válasz, lépjünk tovább a következő lehetőségre. Az eredményes kommunikáció kulcsa a személyre szabottság és a valódi segítségnyújtás szemlélete – ez hosszú távon is jó kapcsolatokat eredményezhet.


Az eredmények nyomon követése és optimalizálása

A broken link building hatékonyságát csak úgy tudjuk biztosítani, ha folyamatosan nyomon követjük a folyamat eredményeit, és ahol szükséges, optimalizálunk. Ez a fázis legalább annyira fontos, mint maga a linkvadászat vagy a tartalomkészítés, hiszen így tudjuk mérni, mennyire eredményesek az erőfeszítéseink.

Első lépésként vezessünk részletes nyilvántartást minden egyes elindított megkeresésről: melyik oldalnak írtunk, mikor, milyen hibás linket találtunk, ajánlottunk-e új tartalmat, és érkezett-e válasz, történt-e linkcsere. Ezeket célszerű Excel-táblázatban vagy egy egyszerű Google Sheets-ben rögzíteni, hogy átlátható legyen a folyamat.

Mérjük a sikert több szempontból:

  • Hány megkeresésből született tényleges linkcsere?
  • Mely oldalak, témák bizonyultak a legsikeresebbnek?
  • Mennyi idő alatt válaszoltak a webmesterek?
  • Hány link érkezett magas, közepes, illetve alacsony domain authority oldalakról?

Ha azt tapasztaljuk, hogy egy adott témában kevés sikerrel járunk, érdemes lehet finomítani a stratégián: például pontosabb, személyesebb emaileket írni, jobb tartalmat készíteni, vagy más típusú oldalakat keresni (pl. tematikus fórumok, egyetemi oldalak, nonprofit szervezetek).

Optimalizálási tippek:

  1. Folyamatosan frissítsük a tartalmainkat, hogy mindig naprakészek legyenek.
  2. Teszteljük a különböző email sablonokat, hogy melyik válik be jobban.
  3. Térjünk vissza időről időre azokhoz az oldalakhoz, amelyeket korábban sikertelenül kerestünk meg – lehet, hogy más szerkesztő, más időszakban már nyitottabb lesz.
  4. Automatizáljuk, amit tudunk, de a személyes hangvételt mindig tartsuk meg!

Végül, ha elértünk egy bizonyos sikerszintet, érdemes lehet a folyamatot kiszervezni (pl. gyakornoknak, virtuális asszisztensnek), vagy fejlettebb szoftvereket használni a hatékonyság növelése érdekében. A broken link building nem sprint, hanem maraton: a türelem, a kitartás és a folyamatos fejlődés itt is meghozza a gyümölcsét.


GYIK – 10 kérdés és válasz a broken link buildingről


  1. 🤔 Mi az a broken link building?
    Broken link building egy olyan linképítési technika, ahol hibás, nem működő linkeket keresünk, majd azokat saját, releváns tartalommal pótoljuk a weboldal tulajdonosának ajánlásával.



  2. 🔎 Hogyan találhatok hibás linkeket?
    Használhatsz SEO eszközöket (Ahrefs, SEMrush, Screaming Frog), vagy böngészőbővítményeket (Check My Links). Manuálisan is kereshetsz témába vágó forrásoldalakat.



  3. 📝 Milyen tartalmat kell készítenem?
    Olyan tartalmat, amely releváns, naprakész, informatív, és valóban pótolja a hibás link eredeti értékét.



  4. 📬 Hogyan érdemes felvenni a kapcsolatot?
    Barátságos, rövid, személyre szabott emailt írj, kiemelve, melyik linken van a hiba, és ajánld fel a saját tartalmad mint megoldást.



  5. 📈 Miben segít ez a SEO-ban?
    Természetes, értékes, más oldalak által ajánlott linkeket szerzel, amelyek javíthatják a keresőbeli helyezésedet.



  6. ⏳ Mennyi idő alatt várható eredmény?
    Gyakran 2-6 hét is eltelhet, mire választ vagy linkcserét kapsz, de a tartós eredmények miatt érdemes kivárni.



  7. ❌ Mi a leggyakoribb hiba?
    Ha nem készítesz elég jó, releváns tartalmat, vagy túl általános, spam jellegű emailt küldesz, kevés lesz a siker.



  8. 📊 Honnan tudom mérni a sikert?
    Vezess táblázatot minden megkeresésről, mérd a beérkezett válaszokat, linkeket, és nézd a Google Analytics-ben a forgalom növekedését.



  9. 🌍 Működik ez magyar oldalakkal is?
    Igen, sőt, magyar piacon még kevésbé elterjedt, így kevesebb a konkurencia, könnyebb lehet sikerrel járni!



  10. 💡 Mi a legnagyobb előnye ennek a módszernek?
    Nemcsak magadnak szerzel linket, hanem másokon is segítesz, javítod a webes élményt – ez a hosszú távú, win-win stratégia!



Reméljük, hogy ez a lépésről lépésre útmutató minden kérdésedre választ adott, és most már magabiztosan vágsz bele a broken link building világába. Hajrá, építs természetes, értékes kapcsolatokat, és növeld weboldalad sikerét! 🚀