Mi az a 404-es hiba és hogyan javítsd?

Keresőoptimalizálás -SEO Keresőoptimalizálás -SEO

Mi az a 404-es hiba és hogyan javítsd?

Az internetes böngészés során valószínűleg már te is találkoztál azzal a bosszantó üzenettel, hogy „404 Not Found”. Ez a hibaüzenet gyakori, mégis sokak számára rejtélyes, hogy pontosan mi okozza és hogyan lehet elkerülni. Ez a cikk részletesen bemutatja, hogy mi is valójában a 404-es hiba, mikor és miért jelenik meg, valamint milyen következményekkel járhat a weboldalakra és azok látogatóira nézve. Hasznos tanácsokat kapsz arra vonatkozóan is, hogyan derítheted fel és javíthatod ezeket a hibákat a saját honlapodon.

Az alábbiakban útmutatót találsz kezdőknek és haladóknak egyaránt, lépésről lépésre végigvezetünk a 404-es hibák gyakori okain, azok felismerésén és elhárításán. A cikk végén összegyűjtöttük a leggyakrabban feltett kérdéseket is, hogy minden felmerülő problémára gyors választ találhass. Továbbá kitérünk arra is, hogy milyen eszközökkel és módszerekkel lehet a hibákat monitorozni, és miként lehet minimalizálni a káros hatásukat.

A cikk célja, hogy átfogó képet adjon a 404-es hibák világáról, és gyakorlati útmutatást nyújtson azok kijavításához. Megvizsgáljuk, hogy a keresőoptimalizálás (SEO) szempontjából milyen hatással lehetnek ezek a hibák a weboldalakra, és milyen stratégiákat alkalmazhatsz a megfelelő kezelésükre. Részletes példák és illusztrációk segítségével érthetővé tesszük a technikai háttérfolyamatokat is.

Akár saját weboldalt üzemeltetsz, akár csak kíváncsi vagy, mi zajlik a „színfalak mögött” a weben, itt minden fontos információt megtalálsz. Bemutatjuk a 404-es hibák leggyakoribb típusait, segítünk eligazodni a hibaelhárításban, és tippeket adunk a megelőzéshez is. Megismerheted, hogyan tudod tesztelni és monitorozni a weboldalad linkjeit, és hogyan irányíthatod át a látogatókat a megfelelő oldalakra. Az útmutató végén egy átfogó, 10 pontos GYIK rész is segíti a gyors problémamegoldást.

Ha szeretnéd megérteni, miért találkoznak a felhasználóid 404-es hibával, és hogyan javíthatod ki hatékonyan, olvass tovább. Gyakorlati tanácsokat, eszközöket és példákat hozunk – mindent, ami a 404-es hibák kezeléséhez szükséges!


Mi az a 404-es hiba és miért jelenik meg?

A 404-es hiba (teljes nevén: HTTP 404 Not Found) az egyik legismertebb webes hibakód, amelyet akkor kap a felhasználó, ha a böngészője nem találja a keresett oldalt a szerveren. Amikor egy weboldalra látogatsz, a böngésződ úgynevezett HTTP-kérést küld a szervernek. Ha a szerver nem találja az adott erőforrást (például egy oldalt, képet vagy fájlt), akkor a 404-es hibakódot küldi vissza válaszként.

A 404-es hibát általában egy üzenet kíséri, például: „404 Not Found”, „A keresett oldal nem található”, „Az oldal nem létezik” – de a pontos megfogalmazás a weboldal beállításaitól is függ. Bár a hiba elsőre ijesztőnek tűnhet, valójában nem jelent a szerver részéről súlyos problémát, csupán azt mutatja, hogy az adott kérés nem teljesíthető, mert a keresett tartalom hiányzik.

Fontos tudni, hogy a 404-es hiba a HTTP státuszkódok közé tartozik, amelyek segítségével a szerverek és böngészők kommunikálnak egymással. A 4xx-es kódsorozat azt jelenti, hogy a kéréssel valami gond van a kliens (jelen esetben a böngésző) részéről, míg az 5xx-es hibák a szerveroldali problémákat jelzik. A 404 kifejezetten arra utal, hogy a kérésben szereplő URL-hez tartozó oldal vagy fájl nem található.

Ez a hiba többféle okból is előfordulhat: lehet, hogy a felhasználó elgépelte a linket, az oldal időközben törlésre került, vagy a weboldal szerkezetét átalakították, de a régi linkek nem lettek átirányítva. A 404-es hiba tehát egyfajta „zsákutca” a weben, amely jelzi, hogy az adott útvonalon nincs elérhető tartalom.

Példák 404-es hibákra:

  • Egy blogposztot áthelyeznek, de a korábbi linkre kattintva a látogató „404 Not Found” hibát kap.
  • Egy webshopban megszűnik egy termék, de a keresőből még elérhető a régi link – eredmény: 404-es hiba.
  • Egy weboldal átalakítása után az összes régi menüpont elérhetetlenné válik, így a bejövő linkek is 404-re mutatnak.
  • Egy kép vagy PDF-fájl törlésre kerül, de valahol még hivatkoznak rá.

Mindezeket a helyzeteket a 404-es hiba azonosítja, így mind fejlesztői, mind felhasználói szempontból fontos, hogy tisztában legyünk jelentésével és lehetséges megoldásaival.


Hogyan befolyásolja a 404-es hiba a weboldaladat?

A 404-es hibák nem csak a felhasználói élményt rontják, hanem a weboldalak teljesítményére, látogatottságára, sőt, a keresőoptimalizálásra (SEO) is komoly hatással lehetnek. Nézzük meg részletesen, milyen következményekkel járhat, ha túl sok 404-es hiba található egy honlapon!

1. Felhasználói élmény (UX) romlása

Egy átlagos internetező számára kevés dolog bosszantóbb, mint amikor egy ígéretes linkre kattintva 404-es hibaüzenet fogadja. Ha a látogatók gyakran futnak bele ilyen hibákba, gyorsan elveszíthetik a bizalmukat az oldalad iránt, és inkább máshová mennek. Egy felmérés szerint az internetezők 88%-a kevésbé tér vissza olyan oldalra, ahol negatív tapasztalatot szerzett, például hibás linkek miatt.

2. SEO (keresőoptimalizálás) hatása

A Google és más keresőmotorok folyamatosan pásztázzák az oldalakat, és jegyzik, hogy mely linkek vezetnek érvénytelen (404-es) oldalakra. Ha sok ilyen hiba akad, az keresőmotorok szemében minőségi problémát jelent, és hosszú távon rontja a weboldal helyezését. A „broken link”-ek miatt csökkenhet a domain értéke, illetve a keresőrobotok kevesebb oldalt indexelnek a hibák miatt.

3. Konverziós arány csökkenése

Egy jól működő weboldal a látogatók egy részét vásárlóvá, feliratkozóvá vagy ügyféllé konvertálja. Ha azonban kulcsfontosságú oldalakon 404-es hibák jelentkeznek, a felhasználók elveszítik a tájékozódás fonalát, és könnyen „lemorzsolódnak”. Egy e-kereskedelmi oldalon például egy termékoldalra mutató rossz link közvetlen árbevétel-kiesést jelenthet.

4. Hirdetési, marketing eredmények gyengülése

Gyakran előfordul, hogy hirdetések, e-mail kampányok vagy közösségi média posztok régi, elavult linkeket tartalmaznak. Ha ezek 404-es hibára futnak, a befektetett pénz és energia kárba vész, hisz a látogatók nem jutnak el a céloldalra. Ez nem csak költséges, de a márka hírnevét is ronthatja.

Előnyök és hátrányok: 404-es hiba kezelése

Előnyök Hátrányok
Segít jelezni, ha törölt vagy áthelyezett oldalak vannak Rontja a felhasználói élményt, ha gyakori
Könnyebb hibakeresés a fejlesztőknek SEO-ban visszaesést okozhat
Egyedi 404 oldal kialakítható a látogatók informálására Bevételkiesés, konverzió csökkenése
Átirányítások segítségével a hibás linkek orvosolhatók Rossz hírnév, bizalomvesztés a látogatók szemében

Ahogy a táblázat is mutatja, a 404-es hiba megfelelő kezelése javíthatja a weboldal áttekinthetőségét és karbantarthatóságát, ám ha figyelmen kívül hagyjuk, komoly negatív hatásokkal kell számolnunk.


A leggyakoribb okok a 404-es hibák mögött

A 404-es hibák hátterében számos különböző ok húzódhat meg. Ezek megértése kulcsfontosságú ahhoz, hogy hatékonyan tudjuk elhárítani és megelőzni őket. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk a leggyakoribb forrásokat konkrét példákkal.

1. Elgépelések, hibás hivatkozások

Az egyik leggyakoribb ok, ha a webcím (URL) hibásan van beírva a böngészőbe, vagy a weboldalon rosszul szerepel egy hivatkozás. Például, ha valaki a „/blog/uj-termek” helyett „/blog/ujteremk” URL-t ír be, a szerver nem találja az oldalt, így 404-es hibát ad vissza.

2. Tartalom törlése vagy áthelyezése

Amikor egy weboldal átszervezésre kerül, gyakran előfordul, hogy régi tartalmakat törölnek, vagy új helyre költöztetnek. Ha a régi linkeken keresztül próbálják elérni azokat, 404-es hibát kapnak a felhasználók. Egy átalakított webshopban például egy régi termékkategória URL-je már nem vezet sehova.

3. Külső, elavult linkek

A weben sok oldal hivatkozhat a mi tartalmunkra (pl. blogbejegyzések, fórumok, közösségi oldalak). Ha ezek a linkek elavulnak, mert az oldal már nem létezik, szintén 404-es hibához vezetnek. Ez különösen akkor jelent gondot, ha sok helyről érkezik látogatottság ezekre a már nem létező oldalakra.

4. Technikai hibák, hibás szerverbeállítások

Előfordulhat, hogy a szerver vagy a tartalomkezelő rendszer hibásan van beállítva – például rossz .htaccess szabályok, helytelenül kezelt átirányítások. Egy WordPress oldalon például, ha a permalinkek nincsenek helyesen konfigurálva, sok oldal adhat vissza 404-es hibát.

5. Linkstruktúra változása, URL átírás

Amikor egy weboldal fejlesztés vagy SEO optimalizálás miatt megváltoztatja a struktúráját, az URL-ek is módosulhatnak. Ha a régi URL-ek nincsenek megfelelően átirányítva (301-es átirányítás), a beérkező látogatók 404-es hibát tapasztalnak.

6. Helytelenül feltöltött vagy törölt médiafájlok

Képek, videók, PDF-ek és egyéb fájlok eltávolítása vagy helytelen feltöltése is okozhat 404-es hibát, főleg, ha a tartalom továbbra is hivatkozik ezekre a nem létező erőforrásokra.

Konkrét számok, példák

Egy 5000 oldalas webshopban akár 300-400 404-es hiba is előfordulhat, ha egy nagyobb kategória törlésre kerül és nincs átirányítás. A nagyobb blogoknál, ahol sok a vendégposzt, gyakoriak a hibás külső hivatkozások is.


404-es hibák felderítése és nyomon követése

Ahhoz, hogy időben észleljük a 404-es hibákat, rendszeresen monitoroznunk kell weboldalunkat. Ehhez számos hasznos eszköz és módszer áll rendelkezésre, melyeket most bemutatunk.

1. Google Search Console használata

A Google Search Console egy ingyenes eszköz a Google-tól, amely segít figyelni, hogy a keresőrobotok milyen hibákat találnak az oldaladon. Az „Indexelési hibák” vagy „Lefedettség” részben pontosan látod, mely URL-ek adnak vissza 404-es hibát, és azt is, hogy melyik oldalak linkelnek ezekre.

Például: Egy webáruházban a Search Console jelezheti, hogy 250 terméklink 404-es hibára vezet – innen gyorsan fel lehet mérni, hol kell javítani.

2. Webanalitikai szoftverek

Az olyan eszközök, mint a Matomo, Piwik PRO vagy a Google Analytics, képesek naplózni, ha egy látogató 404-es oldalra érkezik. Ezekből az adatokból megtudhatod, hogy melyik forrásból (hirdetés, kereső, hivatkozás) érkeztek a hibás linkekre.

3. Linkellenőrző (broken link checker) eszközök

Számos online szolgáltatás és plugin elérhető, amelyek automatikusan átnézik a weboldalad összes belső és külső hivatkozását, és jelentik a hibásakat. Ilyen például a Screaming Frog SEO Spider, a Broken Link Checker vagy a WordPress-hez készült Broken Link Checker plugin.

Táblázat – néhány népszerű eszköz összehasonlítása:

Eszköz neve Platform Ingyenes? Fő funkciók
Google Search Console Web Igen Indexelési hibák, jelentés
Screaming Frog SEO Spider Asztali alkalmazás Részben Linkellenőrzés, elemzés
Broken Link Checker Web/WordPress plugin Igen Automatikus jelentés
Ahrefs, SEMrush Web Nem Mélyreható SEO elemzés

4. Szerver naplók (log file) elemzése

A weboldalad szerverének naplófájljai szintén tartalmazzák, hogy melyik URL-ekre érkezett 404-es kérés, mikor és melyik IP-címről. Ezekből az adatokból akár manuálisan, akár scriptek segítségével lehet jelentéseket készíteni.

5. Automatikus értesítések, riasztások

Fejlettebb rendszerekben beállítható, hogy ha egy 404-es oldalra túl sok kérés érkezik rövid időn belül, akkor e-mailben vagy más módon értesítést kapjon a webmester. Így gyorsabban lehet reagálni a problémákra.

6. Felhasználói visszajelzések

Érdemes a 404-es oldalon egy visszajelző űrlapot is elhelyezni, ahol a látogatók jelezhetik, ha valamit nem találnak – ez különösen hasznos lehet kisebb weboldalak esetén.

Miért fontos a rendszeres ellenőrzés?

Az internet folyamatosan változik, új bejegyzések, termékek, linkek születnek – és tűnnek el. Ha nem felügyeljük rendszeresen a 404-es hibákat, könnyen elszaporodnak, és jelentős látogatásvesztéshez, SEO hátrányhoz vezethetnek. Egy nagyobb oldalnál akár havi rendszerességgel is érdemes automatizált auditot végezni!


Lépésről lépésre: így javítsd ki a 404-es hibát

A 404-es hibák kezelése többféle módszerrel is történhet – a választott megoldás attól függ, hogy mi okozta a hibát, és mi a célod (például átirányítás, tartalom visszaállítása, vagy csak egyedi hibaoldal kialakítása). Íme, egy átfogó, lépésről lépésre útmutató!

1. Azonosítsd a hibás linkeket

Először is, használd a fent említett eszközöket (Google Search Console, Screaming Frog, stb.), hogy listát készíts a 404-es hibára vezető URL-ekről. Ezeket rendezd forrás szerint (belső vagy külső link, mennyi látogató érkezik rájuk).

Példa: Ha egy cikked linkel egy már törölt termékre, azt belső hivatkozásként azonosíthatod.

2. Vizsgáld meg az okokat

Minden hibás linkhez keresd meg az okot: elgépelés, tartalom törlése, áthelyezés vagy szerverhiba? Ezt követően döntsd el, hogy mi legyen a további lépés (tartalom visszaállítása, átirányítás, vagy törlés).

3. Átirányítás beállítása (301-es redirect)

Ha egy oldal tartalma végleg átköltözött egy új helyre, a legjobb megoldás egy 301-es átirányítás beállítása. Ez a keresőmotorok számára is jelzi, hogy a régi oldal véglegesen költözött, és a látogatók is automatikusan az új helyre jutnak.

Hogyan állíthatsz be átirányítást?

  • .htaccess fájl (Apache szerver esetén):
    Redirect 301 /regi-oldal /uj-oldal
  • WordPress plugin: például a Redirection vagy Simple 301 Redirects.
  • NGINX szerver:
    rewrite ^/regi-oldal$ /uj-oldal permanent;

4. Tartalom visszaállítása

Bizonyos esetekben érdemes lehet visszaállítani egy népszerű vagy fontos oldalt, ha arra sok forgalom érkezik, vagy értékes hivatkozás mutat rá. Ezt megteheted biztonsági mentésből, vagy újra elkészítheted a tartalmat.

5. Hibás hivatkozások javítása

Ha a hibás link belső (pl. menüpontban vagy cikkben található), szerkeszd át a hivatkozást a helyes URL-re. Ha külső oldalról jön a hibás link, vedd fel a kapcsolatot a link forrásával, és kérd a javítást – bár ez néha hosszadalmas.

6. Egyedi 404-es oldal készítése

Ha semmilyen módon nem tudod pótolni a tartalmat, készíts egy olyan 404-es oldalt, amely segíti a látogatót a tájékozódásban. Tartalmazzon keresőt, főmenüt, vagy ajánlott tartalmakat, hogy ne veszítsd el a látogatót. A jól kialakított 404-es oldal akár márkaépítő eszköz is lehet!

Tipp: A humoros vagy kreatív 404-es oldalak növelhetik a pozitív élményt – pl.: „Ez az oldal elköltözött, mint a költöző madár – irány a főoldal!”

7. Hibák monitorozása és megelőzése

Állíts be rendszeres auditot a linkekre, és automatizáld a jelentéseket, hogy időben észleld az újra felbukkanó hibákat. Folyamatos tartalomfrissítés, hibás hivatkozások javítása elengedhetetlen a nagyobb oldalaknál.

8. Közlemény a felhasználók felé

Ha egy népszerű tartalom (pl. letöltés, szolgáltatás) megszűnik, érdemes külön értesíteni a látogatókat, hogy tudják, miért nem érhető el az oldal – ezzel megelőzheted a bosszankodást és a rossz hírnevet.

9. SEO optimalizálás

A keresőmotorok számára is jelezd az átirányításokat, és a hibás oldalakat zárd ki az indexelésből (meta noindex). Ezzel elkerülheted, hogy a 404-es oldalak rontsák az oldalad helyezését.

10. Oktasd a tartalomkészítőket

Tanítsd meg a szerkesztőket, bloggerekre, hogy új tartalom létrehozásakor mindig ellenőrizzék a linkeket, és ne hivatkozzanak törölt vagy elavult oldalakra.


GYIK – Gyakran ismételt kérdések a 404-es hibákról 🚦

  1. ❓ Mi az a 404-es hiba pontosan?
    A 404-es hiba egy HTTP státuszkód, amely azt jelzi, hogy a keresett oldal vagy fájl nem található a szerveren.
  2. 🔗 Minden törölt oldal 404-es hibát ad?
    Igen, ha nincs beállítva átirányítás vagy helyettesítő tartalom, a törölt oldalak alapértelmezésben 404-es hibakódot adnak vissza.
  3. ⚠️ Ártalmas a SEO szempontjából a 404-es hiba?
    Sok hibás link igen, mert a keresőrobotok minőségi problémának látják, és hosszú távon ronthatja a helyezést.
  4. 🔄 Mi az a 301-es átirányítás?
    Egy végleges átirányítási forma, amellyel a régi oldalad látogatóit és a keresőmotorokat is automatikusan az új címre irányítod.
  5. 🔍 Hogyan találhatom meg a 404-es hibákat?
    Használd a Google Search Console-t, linkellenőrző szoftvereket vagy a szerver naplóit.
  6. 📧 Érdemes értesítőt beállítani 404-es hibákra?
    Nagyobb oldalaknál igen, mert így gyorsabban reagálhatsz a felmerülő problémákra.
  7. 🖥️ Hogyan készíthetek egyedi 404-es oldalt?
    Weboldal készítő rendszerekben (WordPress, Joomla stb.) vagy kódolással (HTML, PHP) személyre szabott 404-es oldal hozható létre.
  8. 📈 Mit tegyek, ha egy fontos oldalra rengeteg 404-es hibát kapok?
    Állíts be átirányítást az új tartalomra, vagy állítsd vissza az oldalt, ha lehetséges.
  9. ✉️ Érdemes felvenni a kapcsolatot a hibás link forrásával?
    Igen, főleg ha nagy a forgalom – kérd meg, hogy javítsák a hivatkozást.
  10. 🔒 Lehet biztonsági kockázata a 404-es hibáknak?
    Maga a hiba nem veszélyes, de ha érzékeny adatú oldalakat törölsz, ügyelj arra, hogy ne maradjanak elérhetők a háttérben.

Reméljük, hogy ez a részletes útmutató segít a 404-es hibák megértésében és hatékony kezelésében – akár kezdő vagy, akár haladó weboldal-tulajdonos! Ha kérdésed van, írd meg kommentben, vagy keresd fel szakértőinket!

Keresőoptimalizáláshoz profi Seo szakembert keresel? Azonnal használható, gyors megoldások a Google irányelvei alapján.

Elérhetőségeim:

Burai Barbi SEO szakértő
Burai Barbi SEO szakértő

Burai Barbi SEO szakemberSEO szakértő

Telefon: +36-30-242-9494

E-mail: info(kukac)honlapseo.hu

Web: HonlapSEO

Eredményes keresőoptimalizáláshoz profi SEO szakembert keresel?

Vedd fel Velem a kapcsolatot